Sunday, July 08, 2007

MCKK and STAR Ipoh , a never ending rivalry...Cheers !

Maktab Melayu Kuala Kangsar or prominently well-known as Malay College Kuala Kangsar is the first Malay secondary and all-boys residential school in the country.

Di pagi hari Ahad, seperti sediakala, aku akan cuba mencuri sebanyak masa yang mungkin untuk menikmati hidangan akhbar-akhbar dan berita-berita terkini di layar maya ini. Hari ini seperti biasa, aku membuka Utusan Online halaman rencana..terpandang tajuk "Lonjak MCKK lebih cemerlang". Aku pon terkesima untuk menelaah apa yang cuba disampaikan oleh si pengarang.

Aih..ade gambar Rauhi terpampang besar! "Wallaweh mat..Rauhi ni bekas HM kat STAR dulu nih," Lantas memori silam menerjah ruang mindaku. Oh, 'interview' dengan En. Rauhi Mat Isa rupanya !...the current principal of MCKK. 'Interview' ini mungkin dibuat bersempena sambutan 100 tahun MCKK yang diraikan secara glamour baru-baru ini. Dikala itu, kehadiran DYMM Seri Paduka Baginda Yg Dipertuan Agong dan disertai beberapa lagi golongan raja-raja Melayu, bangsawan serta orang-orang tersohor telah menjulangkan lagi kemahsyuran dan kehebatan MCKK.

Selepas meluangkan sedikit masa untuk menyelami intipati kupasan rencana itu, aku seperti diyakinkan untuk berpendapat bahawa sememangnya MCKK adalah sebuah SBP yg paling gah dan terulung di tanah air. Hebat dan sememangnya hebat..tidak dapat dinafikan. Dengan segala perancangan rapi, sokongan serta dokongan padu yang mencakupi pelbagai aspek diberikan oleh staf-staf pengajarnya, pihak Kementerian Pelajaran, old boys, PIBG dan ditambah pula dengan naungan berdaulat oleh golongan raja-raja melayu, ternyata MCKK semakin gah menuju puncak.
Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh. Down to the eternal memory lane. On the other hand, STAR's establishment in 1957, inaugurated it as the second all-boys residential school in the mother land after MCKK.

Apabila berbicara tentang MCKK, tidak dapat tidak untuk aku bertanya, bagaimana pula dengan nasib alma mater ku STAR, Ipoh. Sememangnya nama STAR agak terkulai layu
jika hendak dibandingkan dngan MCKK meskipun STAR itu sendiri berdirinya di atas nama Yang Dipertuan Agong Malaysia yang pertama, ini ternyata sekali tidak memberi apa-apa 'sentimental value' terhadap golongan-golongan raja Melayu. Mungkin secara faktanya disebabkan sebilangan besar golongan-golongan kerabat di raja Melayu dan anak-anak bangsawan di era awal dan pertengahan abad ke-20 dahulu, ramai yang mendapat pendidikan menengah mereka di MCKK maka tidap dapat tidak, seperti juga kita, MCKK adalah lebih bermakna dan bererti buat mereka. Namun di sebalik itu, STAR pula lebih membawa kenangan abadi dan memori indah bagi anak-anak melayu biasa yang rata-ratanya ketika itu berasal dari kampung, dari desa yang jauh nun di pedalaman, yang bukan juga dari golongan bangsawan atau di raja, tetapi lebih kepada golongan rakyat kebanyakan, rakyat marhaen yang miskin, anak-anak nelayan, petani, cikgu dan kerani. Tetapi anak-anak ini juga ternyata mempunyai potensi tinggi dan bakat-bakat yang luar biasa, 'extraordinary' kata orang, yang juga hebat setanding dengan anak-anak golongan bangsawan dan ternama yang ditempatkan nun jauh ke utara tanah air di Kuala Kangsar.

Dalam kerancakan MCKK mengatur langkah untuk menjadi sekolah yang gah terulung di persada tanah air, ternyata STAR tidak dapat tidak untuk sama lekas bingkas bangun dari bayangan dan lamunannya. STAR harus bersama bangkit memberi saingan terhadap
MCKK dalam usaha untuk menjadi 'benchmark setter' dalam arus pendidikan menengah di tanah air. Bagi aku, mentaliti 'seteru' atau sikap 'kiasu' yang sedia tertanam kukuh di jiwa kalangan anak-anak didik dua buah sekolah, yang terletak di negeri yang sangat terkenal dengan industri timahnya seketika dulu, adalah suatu tradisi dan fenomena yang sangat positif ke arah menjulang martabat pendidikan anak-anak bangsa dan negara ke arah lebih jauh.

Walaupun STAR adalah 'junior' hampir 50 tahun kepada MCKK, itu bukanlah penghalang untuk STAR berdiri gah bersama memahat nama sebagai sekolah terulung warisan bangsa. Justeru, ayuh...ayuh kita bersama-sama merencana strategi, mengatur perancangan,
memadu tenaga, menyimpul sokongan dan memalu gendang. STAR tidak harus dibiarkan terkulai lemah selama-lamanya. STAR tidak harus dibiarkan hilang sengatan berbisanya. Ayuh..bangun. ROUSE UP..ROUSE UP all STARIANS ALL...

"Dlm hal ini aku ingin merakamkan stinggi pujian dan
penghargaan kepada AZRUL IZZAM @ TOM yg tidak segan2
menyumbang keringatnya dlm memberi guidance & support
yg tidak berbelah bagi untuk pasukan pembahas STAR.
TOM you've set a very good example..Bravo !"

Besto Regardo,

**Luahan citarasa dari ex-STARian yg kini berjuang
nasib di bumi GodziLlas !! Kanpai...opps Cheers..

以上です。

Labels: , ,

1 Comments:

Blogger MrZam said...

i miss that time bro.

11:44 am  

Post a Comment

<< Home