Saturday, February 09, 2008

Rezeki dan peluang.

Perkara pertama yang terlintas di otak kepalaku apabila mendengar pengakuan secara berahsia daripada seorang rakan Jepunku ialah, "Apparently, man will never be satisfied of what he gets". Adakah ini merupakan suatu konotasi yang negatif atau sebaliknya? Pastinya setiap orang di antara kita mempunyai jawapan dan hujah-hujah yang tersendiri. It's something subjective when it comes to the matter of life since each of us will never walk through the exactly same steps and feel the same thing. Uniquely wonderful.

"Kereta company dapat, tempat penginapan di sebuah kondominium di kawasan elite Mont Kiara juga disediakan, position sebagai Assistant Manager, gaji dan benefit packages yang lain...damn too alluring, i must say . Yang menariknya, di samping segala imbuhan tetap dan elaun sampingan yang lain, dia juga bakal menikmati apa yang digelar elaun gratuiti (Elaun penghargaan kerana sanggup menerima tugas bekerja di luar negara!?) yang jumlahnya tidak kurang daripada ¥2,000,000 (RM60,000) yang akan diterimanya setiap kali akhir tahun. Boleh bayangkan, sudahlah gajinya di Jepun akan 'berjalan' seperti biasa, gaji bulanan di Malaysia juga dia akan perolehi, elaun gratuiti saja sudah mencecah RM60,000? Apa kejadahnya semua ini !! Hehe..rileks, sabar,...cool, cool down.. Itulah rezeki namanya. Umurnya baru saja dalam lingkungan 28-29 tahun. Ya semestinya masih muda dan bujang yang masih lagi belum lapok. Such a lucky dude...

This friend of mine is designated to do his secondment at one of Malaysian most prominent car manufacturers but wait a minute mate,...nope, he's not going to grab that offer. Yes, that's what he told me. He's not going to take the offer which i on the other hand believe, almost every layman in Malaysia is craving of and won't turn away their heads from. What on earth made him decided to turn it down? The answer is simple, because he got something else which seems a better offer and meets his dream of pursuing a great career in a great company.

Dengan sukacitanya dia mengkhabarkan pada aku, dia berjaya melepasi 2 kali tapisan ujian temuduga sebuah syarikat besar bertaraf konglomerat Jepun. One of the big 4 of Japanese zaibatsu. Ya aku pasti kalau aku sebutkan pasti ramai yang akan tahu. Mungkin di lain kali akan aku coretkan sedikit sebanyak tentang syarikat-syarikat mega Jepun yang berprofil tinggi dan sangat berpengaruh yang merupakan nadi tunjang dan tulang belakang kekuatan kuasa ekonomi Jepun.
Ya dia berjaya mendapat tawaran kerja di sebuah syarikat yang baru. Syarikat yang menjadi idamannya. Gaji basic tahunannya tidak kurang daripada ¥6,000,000 (RM180,000). Jauh melangkaui apa yang diterimanya sekarang ini. Walaupon dia sangat gembira, tetapi semalam ternyata dia agak susah hati dan seolah-olah menghadapi suatu dilema yang besar. Segalanya akan dibongkarkan akhirnya. Dia khabarkan padaku yang semalam dia akan beritahu boss-bossnya akan hasrat sebenarnya untuk resign . Haha i can expect how's the reaction of his bosses but well, i'm not really sure how the thing had actually turned out last night though. I'm gonna ask him about it this Monday.

Wah, wah..rezeki, memang rezeki ada dimana-mana dan hanya menunggu orang-orang yang rajin mencari dan kuat berusaha.

Besto Regardo,
Ops lupa untuk greet Gong Xi Fa Chai, Go Nen Hao..May it becomes as another properous year for us. Yeeeeee Saaaang!!

以上です。

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home